Jak zarejestrować się w urzędzie jako bezrobotny?

Jak zarejestrować się w urzędzie jako bezrobotnyInstytucją, która zajmuje się pomocą i obsługą osób bezrobotnych, jest Urząd Pracy. W Polsce działają powiatowe, miejskie i wojewódzkie urzędy pracy. Aby móc otrzymać status bezrobotnego należy spełnić kilka warunków. Przede wszystkim nie możemy aktualnie pracować. Po drugie w ramach rejestracji należy przedłożyć szereg wymaganych dokumentów. Po ich złożeniu czekamy na decyzję.

Dlaczego warto się zarejestrować? Urząd Pracy może nam pomóc znaleźć pracę. Podsunie nam konkretne oferty albo skieruje na kurs dokształcający. Doradca zawodowy podpowie nam, jak możemy zadbać o swoją karierę i rozwinąć ją. Szczególnie jeśli jesteśmy na początku swojego stażu jako pracownik, taka pomoc może okazać się bezcenna. Zaplanowanie dalszych kroków może zdecydować o tym, ile będziemy zarabiać w perspektywie lat. A pośrednio także o tym, czy praca będzie dawać nam satysfakcję, czy nas męczyć.

Drugą korzyścią jest możliwość otrzymania zasiłku dla bezrobotnych. Takie comiesięczne świadczenie przydzielane jest na pół roku albo rok. To, czy przysługuje nam takie świadczenie, zależy od kilku czynników. Warto sprawdzić szczegóły, zanim wybierzemy się, żeby się zarejestrować.

Jaki urząd wybrać?

Osoba bezrobotna powinna zgłosić się do urzędu właściwego dla jego adresu zamieszkania lub zameldowania. Jeśli nie mamy zameldowania, należy wybrać się do powiatowego urzędu pracy w miejscu, w którym aktualnie przebywamy. Jeśli zależy nam na rejestracji w innym miejscu niż to, gdzie jesteśmy zameldowani, możemy to zrobić. Wystarczy podczas rejestracji zaznaczyć, że nie jesteśmy jeszcze zarejestrowani w innym urzędzie pracy.

Rejestracja online

Możemy także skorzystać z opcji rejestracji przez internet. Wystarczy wejść na stronę praca.gov.pl i zalogować się na przykład przez swój profil zaufany powiązany z kontem bankowym. Wypełnienie wszystkich formularzy zajmuje trochę czasu. Trzeba bowiem załączyć skany wszystkich dokumentów. Czyli świadectw pracy, certyfikatów i wszystkiego, co dotyczy naszej kariery. Jeśli jednak wybierzemy drogę online, unikniemy kolejek w stacjonarnym urzędzie. Warto skorzystać z takiego udogodnienia.

Dokumenty

Poza dokumentami związanymi z pracą i kwalifikacjami, należy dostarczyć także mieć dowód osobisty oraz dyplomy ukończonych szkół. Jeśli posiadamy dokumenty potwierdzające naszą niezdolność do konkretnych czynności, należy je również dołączyć.

Obowiązki bezrobotnego

Osoba zarejestrowana w urzędzie jako bezrobotna musi stawiać się na wizytach w wyznaczonych przez urząd terminach. To krótkie spotkania z doradcą zawodowym. Pracownik urzędu przedstawi nam propozycje pracy, możliwości odbycia stażu czy uczestniczenia w dodatkowych szkoleniach. Warto pamiętać o tym, że jeśli otrzymujemy zasiłek z urzędu i nie stawimy się na wizytę, możemy go stracić. Podobnie jest w przypadku, kiedy urząd umówi nam jakąś rozmowę o pracę, na którą się nie stawimy lub świadomie zrezygnujemy z proponowanej opcji pracy.

Podoba Ci się?

444


Czytaj również: