Produkty rynku finansowego zwykle wybieramy w rozsądny i przemyślany sposób. Jednak nawet tak dobre nawyki, jak sprawdzanie interesujących nas firm czy dokładne czytanie umowy nie zawsze chronią nas przed niespodziankami. Co zrobić, gdy oferta bankowa okazała się niezgodna z opisem lub ekspresowa pożyczka kosztowała nas więcej niż zapowiadano? Konsument w takiej sytuacji może liczyć na pomoc. Istnieją też określone procedury, które pomogą nam dojść swoich praw. Jak to wygląda?
Banki
Banki to instytucje, którym szczególnie zależy na zaufaniu ze strony klientów i dobrej opinii. Dlatego naprawdę rzadko dochodzi tam do nieuczciwości. Jednak jak w przypadku każdej umowy mogą zdarzyć się błędy czy nawet nadużycia, a między klientem a pożyczkodawcą może dojść do nieporozumień. W sytuacji, kiedy czujemy się poszkodowani lub wręcz wydaje nam się, że zostaliśmy oszukani, najlepiej skierować się do działu reklamacji. W internecie znajdziemy wzory pism, możemy też zdać się na kontakt z doradcą na infolinii i tam szczegółowo przedyskutować nasz problem i wspólnie znaleźć najkorzystniejsze rozwiązanie. Bankom zależy na pozytywnym rozwiązaniu sprawy i na pewno będą starać się możliwie ją nam ułatwić. W przypadku większych instytucji pożyczkodawcy mają doświadczenie w takich sprawach i dzięki temu sprawniej pomogą nam w naszym przypadku.
Firmy pozabankowe
W przypadku parabanków i firm pożyczkowych łatwiej o partnerów wątpliwej jakości. Rynek usług tego typu jest bardzo szeroki, a nowe firmy powstają i upadają niemal codziennie. Dlatego bardzo ważne jest, żebyśmy przed podpisaniem umowy sprawdzali je w Internecie. Najlepszym miejscem będzie strona Komisji Nadzoru Finansowego, gdzie znajdziemy czarną listę zawierającą nieuczciwe firmy pożyczkowe. Podobnie jak w przypadku banków, w większych firmach mamy do czynienia z ustalonymi procedurami reklamacyjnymi. Pożyczkodawcy udostępnią nam wzory takich pism. Często możemy też skorzystać z pomocy doradców na infolinii i tam poszukać wyjścia z sytuacji.
Inne rozwiązania
W przypadku, kiedy mamy problem i nie jesteśmy w stanie dogadać się z bankiem czy firmą, która udzieliła nam pożyczki online w 15 minut, możemy szukać pomocy na zewnątrz. W Polsce działają instytucje takie jak Rzecznik Finansowy czy Federacja Konsumentów, które pomogą nam znaleźć rozwiązanie i będą dla nas wsparciem w walce z nieuczciwymi pożyczkodawcami. Możemy tam nie tylko zasięgnąć opinii i przeanalizować naszą sytuację, ale też poznać gotowe rozwiązania.
Jak wspominaliśmy na wstępie, dokładne czytanie umowy nie zawsze uchroni nas przed nieuczciwymi pożyczkodawcami. Jednak to właśnie ten dokument jest później podstawą do wszelkich roszczeń, więc nie warto podchodzić do niego niefrasobliwie. Zawsze pamiętajmy o zabezpieczeniu swojej kopii i czytajmy całość, łącznie z załącznikami oraz treścią małym drukiem. Pamiętajmy też, że w przypadku nieuczciwości nie jesteśmy sami i zawsze mamy możliwość dojścia swoich roszczeń.
Tarata
Michał Wójcik
Najbardziej podoba mi się w Taracie to, jak dostosowuje rekomendacje do moich potrzeb. Wystarczyło, ...
przeczytaj to całkowicieTarata
Kacper Nowak
Korzystanie z Taraty to był prawdziwy relaks. Proces składania wniosku jest szybki i bezproblemowy. ...
przeczytaj to całkowicieTarata
Piotr N
Tarata naprawdę oferuje szeroki wachlarz pożyczek. Od opcji dla osób z dobrą historią kredytową po a...
przeczytaj to całkowicieTarata
Marek Kowalczyk
Miałem kilka pytań podczas procesu i skontaktowałem się z obsługą klienta Taraty. Byli bardzo uprzej...
przeczytaj to całkowicieTarata
Szymon Jabłoński
Tarata jest idealna w sytuacjach awaryjnych. Kiedy potrzebowałem pilnie pieniędzy, znalazłem ofertę,...
przeczytaj to całkowicie