Ustawy prawne, które powinien znać każdy konsument

Ustawy prawne, które powinien znać każdy konsumentW większości branż konsument zajmuje dzisiaj wyjątkowo uprzywilejowaną pozycję. To firmy muszą zabiegać o jego uwagę, jeśli chcą wyprzedzić konkurencję. Dzięki temu mamy możliwość wyboru spośród wielu atrakcyjnych ofert i promocji.  Żeby jednak móc w pełni swobodnie korzystać z tych przywilejów, warto znać podstawowe zasady i regulacje prawne, które chronią konsumentów i ułatwiają im życie. Przyjrzyjmy się tym najistotniejszym.

Gwarancja oraz rękojmia

Pojęcia te bywają czasami stosowane zamiennie. W praktyce oznaczają jednak coś zupełnie innego. Gwarancja jest dokumentem zawierającym uprawnienia, które przysługują kupującemu. Są w niej wymienione również okoliczności, w których możemy z gwarancji skorzystać. Odpowiedzialność w takim przypadku ponosi zazwyczaj producent. 

Rękojmia z kolei jest prawem, które przysługuje konsumentowi w stosunku do konkretnego sprzedawcy, u którego zrobił zakupy. Rękojmia może obejmować wady fizyczne produktu lub tak zwane wady prawne. Pierwszego przypadku raczej nie trzeba wyjaśniać. Chodzi o sytuacje, gdy zakupiony produkt jest wadliwy lub niekompletny. Rękojmia za wady prawne chroni konsumenta w sytuacji, gdy sprzedawca nie był właścicielem towaru lub na przykład był to przedmiot zastawiony. Uprawnienia z tytuły rękojmi przysługują nam wobec bezpośredniego sprzedawcy produktu, a nie producenta - jak w przypadku gwarancji. Żeby skorzystać z takiej opcji, wystarczy napisać proste pismo skierowane do sprzedawcy - oświadczenie, w którym opiszemy nasz problem związany z zakupem i wskażemy rozwiązanie, które nas satysfakcjonuje. Możemy je wysłać pocztą lub złożyć osobiście. W tym drugim przypadku warto zadbać o to, żeby sprzedawca wystawił nam potwierdzenie złożenia reklamacji.

Gwarancja umożliwia wymianę wadliwego zakupu, jego naprawę lub zwrot kosztów. Konsument może skorzystać z tych możliwości w określonych sytuacjach. Warto pamiętać o tym, że gwarancja jest dobrowolna. Sprzedawca czy producent nie mają obowiązku jej wystawienia. Warunki gwarancji, które mogą zostać wykorzystane, określa Kodeks Cywilny. Jeśli w gwarancji nie ma informacji o tym, jaki jest okres jej obowiązywania, obejmuje ona 2 lata. Warto przy tym pamiętać, że jeśli w ramach gwarancji otrzymamy nowy sprzęt lub zostanie on naprawiony, okres gwarancji jest liczony od nowa.

Zakupy przez Internet

Jeśli chodzi o sprzedaż przez sieć, przepisy nakładają na sprzedawcę szereg obowiązków. Przede wszystkim musi on udostępnić wszystkie istotne informacje o produkcie, cenę i sposób zapłaty, a także swoje dane. W tym dane kontaktowe umożliwiające złożenie reklamacji.

Ustawowo konsument ma prawo do zwrotu zakupionego towaru w ciągu 14 dni. Czas ten jest liczony od momentu, gdy sprzedawca poinformuje nas o takiej możliwości. Zazwyczaj dzieje się to w momencie opłacenia zakupu. Jeśli sprzedawca nie udzieli nam takiej informacji, czas na zwrócenie towary wydłuża się do roku.

Co ważne, nie musimy podawać żadnej przyczyny - towar możemy po prostu zwrócić. Istotne jest również to, że w ciągu wspomnianych 14 dni należy wysłać jedynie oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie musimy od razu odsyłać naszego zakupu.

W razie jakichkolwiek pytań czy wątpliwości, nie wahajmy się też skorzystać z pomocy Rzecznika Konsumenta.

Podoba Ci się?

430


Czytaj również: