Kim jest i jak może ci pomóc rzecznik praw konsumenta?

Kim jest i jak może ci pomóc rzecznik praw konsumenta?Większość z nas przynajmniej raz słyszała o Rzeczniku praw konsumenta. Bardzo możliwe, że część z nas przynajmniej raz aktywnie korzystała z jego pomocy. W samej Warszawie w 2008 rzecznik pomógł ponad 25 tysiącom osób, udzielając 11 tysięcy porad w formie maili telefonów czy bezpośrednich rozmów. Skoro więc ta funkcja jest tak pożyteczna, każdy odpowiedzialny konsument powinien wiedzieć czym ona jest i jak może pomóc.

Kluczowe informacje o rzeczniku konsumenckim

Instytucja rzecznika praw konsumenta jest powoływana przez radę miasta lub powiatu. Oznacza to że w każdym większym mieście uchwałą władz powinna powstać instytucja mająca na celu pomoc konsumentom. Do głównych zadań rzecznika należy bowiem ochrona praw kupujących oraz pomoc w rozwiązywaniu kwestii spornych między konsumentem a przedsiębiorcą. Taka profesjonalna pomoc dotyczy wszystkich branż handlowo-usługowych.

Powoływany w ramach zadań samorządu powiatowego rzecznik ma szerokie kompetencje i uprawnienia. Do jego głównych zadań, jak wspomnieliśmy na wstępie, jest udzielanie bezpłatnych porad prawnych. Dotyczą one jednak tylko prawa handlowego lub problemów i sporów jakie mogą pojawić się na linii konsument przedsiębiorca.

Funkcja informacyjna nie jest jednak jedynym zadaniem rzecznika. Jego praca polega też na występowaniu w imieniu konsumenta i w obronie jego praw. Głównym celem rzecznika jest zawsze polubowne zakończenie sporu. Gdy jednak nie jest to możliwe może on wnieść w imieniu poszkodowanego pozew do sądu. Może też na jego wniosek włączyć się w postępowanie sądowe.

Ostatnią równie ważną funkcją rzecznika konsumentów jest aktywna kontrola nad prawem konsumenckim. Może on więc wnioskować o zmianę krzywdzących lub niejasnych przepisów, które często są źródłem sporów.

Z jakimi problemami zgłaszać się do rzecznika

W świetle podanych informacji wiemy że rzecznik może pomóc nam we wszelkich sporach handlowych. Najczęstszymi problemami które rozwiązuje ta instytucja jest nienależyte wywiązywanie się usługodawcy z podpisanej z nami umowy. Dotyczy to często branż takich jak telekomunikacja, turystyka czy rynek nieruchomości. Jednak rzecznik pomoże też rozwiązać spór dotyczący nawet niewielkiej transakcji dokonanej na zasadzie kupna sprzedaży na przykład przez internet.

Obecnie rzecznik coraz częściej czuwa też nad dobrymi praktykami branży kredytów pozabankowych. Możemy zgłosić się do niego zawsze gdy mamy wątpliwości co do prowizji kredytu czy nabytej nieruchomości. Rzecznik z całą pewnością pomoże nam też w sytuacji gdy cena usługi jest nieadekwatna do jej jakości. Dzieje się tak czasem w branży turystycznej, gdy na przykład warunki w hotelu znacząco różnią się od przedstawianej nam oferty. Dużo częstsze sytuacje w których korzysta się z pomocy rzecznika to branża handlowa. Szczególnie newralgiczne mogą okazać się zakupy przez sieć. Jeśli kupony w ten sposób towar nie przyszedł na czas, jest zniszczony lub niezgodny z opisem konsultacje z rzecznikiem będzie dobrym pomysłem.

Podoba Ci się?

400


Czytaj również: