Kilka słów o polskim prawie konsumenckim

Kilka słów o polskim prawie konsumenckimKażdy kto kupuje prędzej czy później znajdzie się w sytuacji gdzie przydałaby się porada prawna. To mogą być drobiazgi. Reklamacja towaru w sklepie, problemy przy zakupach internetowych lub z gwarancją towaru. Im częściej korzystamy z różnych form zakupów tym nasza wiedza jest większa. Gdzie jednak szukać odpowiedzi gdy mamy wątpliwości co do warunków lub efektów zakupów? 

Polskie prawo konsumenckie co musisz o nim wiedzieć?

W kwestii zakupów rodzime prawo w większości przypadków staje po stronie konsumenta. Coraz to nowe regulacje mają ułatwić zarówno firmom jak i klientom zakupy w sieci i sklepach stacjonarnych. Zasady te dotyczą przede wszystkim warunków zwrotów i reklamacji oraz bezpieczeństwa transakcji na odległość.

Najogólniej rzecz biorąc po stronie sprzedawcy leży obowiązek szerokiej informacji o zasadach sprzedaży w jego sklepie. Jeśli istnieje on w sieci na stronie musi znaleźć się przejrzysty zapis najważniejszych zasad i kosztów. Jeśli z uzyskaniem tych podstawowych informacji jest problem staje się to podstawą do zgłoszenia takich podejrzanych praktyk. Podobne informacje obejmujące najważniejsze zasady sprzedażowe powinny znaleźć się w każdym sklepie stacjonarnym. Niejasne reguły zwrotów czy wymian towarów uprawniają nas do dodatkowej reklamacji.

Gdzie szukać pomocy w razie problemów?

W naszym kraju od lat istnieje urząd Rzecznika Praw Konsumenta. Ma on szerokie kompetencje do rozwiązywania sporów na linii konsument sprzedawca. Na wniosek kupującego może on pośredniczyć w sporach i nawet reprezentować poszkodowanych w sądzie. Częściej jednak wystarczy rola mediacyjna Rzecznika. Jego urząd powołany jest również do celów informacyjnych. W praktyce oznacza to że właśnie tam możemy zgłosić się ze wszystkimi wątpliwościami dotyczącymi naszych zakupów. Włączając w to wspomnianą wcześniej sieć i międzynarodowe prawo handlowe. Co ważne rzecznik pomaga też rozwiać niejasności związane z transakcjami hurtowymi. Może więc skutecznie pomóc również w sprawach handlowych gdzie stronami są dwie firmy.

Bezpieczeństwo i stabilność rynku handlu i usług to jeden z priorytetów gospodarczych. Ułatwia bowiem rozwój oraz generuje zysk. Właśnie dlatego prawo handlowe jest dziś tak szczegółowe. Wraz z pojawianiem się e-sklepów powstała całkiem nowa przestrzeń dla konsumentów. Dziś gdy coraz większy odsetek wszystkich transakcji odbywa się w sieci obie te gałęzie handlu powinny być bezpieczne i wygodne, o co aktywnie dba biuro Rzecznika Praw Konsumenta. A korzysta na tym każdy kupujący. 

Zawsze warto znać swoje prawa i wiedzieć, gdzie możemy zwrócić się w razie problemów. Nawet jeśli nie będziemy musieli skorzystać z takiego rozwiązania, jego świadomość doda nam pewności siebie i ułatwi podejmowanie rozsądnych i dojrzałych decyzji, nie tylko finansowych.

Podoba Ci się?

499


Czytaj również: