Każdy kto kupuje prędzej czy później znajdzie się w sytuacji gdzie przydałaby się porada prawna. To mogą być drobiazgi. Reklamacja towaru w sklepie, problemy przy zakupach internetowych lub z gwarancją towaru. Im częściej korzystamy z różnych form zakupów tym nasza wiedza jest większa. Gdzie jednak szukać odpowiedzi gdy mamy wątpliwości co do warunków lub efektów zakupów?
Polskie prawo konsumenckie co musisz o nim wiedzieć?
W kwestii zakupów rodzime prawo w większości przypadków staje po stronie konsumenta. Coraz to nowe regulacje mają ułatwić zarówno firmom jak i klientom zakupy w sieci i sklepach stacjonarnych. Zasady te dotyczą przede wszystkim warunków zwrotów i reklamacji oraz bezpieczeństwa transakcji na odległość.
Najogólniej rzecz biorąc po stronie sprzedawcy leży obowiązek szerokiej informacji o zasadach sprzedaży w jego sklepie. Jeśli istnieje on w sieci na stronie musi znaleźć się przejrzysty zapis najważniejszych zasad i kosztów. Jeśli z uzyskaniem tych podstawowych informacji jest problem staje się to podstawą do zgłoszenia takich podejrzanych praktyk. Podobne informacje obejmujące najważniejsze zasady sprzedażowe powinny znaleźć się w każdym sklepie stacjonarnym. Niejasne reguły zwrotów czy wymian towarów uprawniają nas do dodatkowej reklamacji.
Gdzie szukać pomocy w razie problemów?
W naszym kraju od lat istnieje urząd Rzecznika Praw Konsumenta. Ma on szerokie kompetencje do rozwiązywania sporów na linii konsument sprzedawca. Na wniosek kupującego może on pośredniczyć w sporach i nawet reprezentować poszkodowanych w sądzie. Częściej jednak wystarczy rola mediacyjna Rzecznika. Jego urząd powołany jest również do celów informacyjnych. W praktyce oznacza to że właśnie tam możemy zgłosić się ze wszystkimi wątpliwościami dotyczącymi naszych zakupów. Włączając w to wspomnianą wcześniej sieć i międzynarodowe prawo handlowe. Co ważne rzecznik pomaga też rozwiać niejasności związane z transakcjami hurtowymi. Może więc skutecznie pomóc również w sprawach handlowych gdzie stronami są dwie firmy.
Bezpieczeństwo i stabilność rynku handlu i usług to jeden z priorytetów gospodarczych. Ułatwia bowiem rozwój oraz generuje zysk. Właśnie dlatego prawo handlowe jest dziś tak szczegółowe. Wraz z pojawianiem się e-sklepów powstała całkiem nowa przestrzeń dla konsumentów. Dziś gdy coraz większy odsetek wszystkich transakcji odbywa się w sieci obie te gałęzie handlu powinny być bezpieczne i wygodne, o co aktywnie dba biuro Rzecznika Praw Konsumenta. A korzysta na tym każdy kupujący.
Zawsze warto znać swoje prawa i wiedzieć, gdzie możemy zwrócić się w razie problemów. Nawet jeśli nie będziemy musieli skorzystać z takiego rozwiązania, jego świadomość doda nam pewności siebie i ułatwi podejmowanie rozsądnych i dojrzałych decyzji, nie tylko finansowych.
Crezu
Wojciech Zieliński
Zaskoczyło mnie, że odsetki były aż tak wysokie, ale musiałem wziąć pożyczkę.
Smartney Polska
Pawel_007
Proces aplikacji bardzo prosty, ale wymagali ode mnie dodatkowych dokumentów.
Cashtero
PiotrKaczmarek
Bardzo szybki proces, ale uważajcie na wysokie koszty przedłużenia pożyczki.
Minicapital
Jan Kowalski
Fajnie, że pierwsza pożyczka była bez dodatkowych kosztów!
Kredytzen
Izabela Jankowska
Wszystko jasne i przejrzyste, obsługa bardzo miła – polecam.