Jaka jest różnica między wypłatą brutto a na rękę?

Jaka jest różnica między wypłatą brutto a na rękęO wynagrodzeniu rozmawiamy często już podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Oferty pracy i same umowy najczęściej podają stawkę wynagrodzenia brutto. Okazuje się jednak, że ta deklarowana kwota jest sporo większa od sumy, którą dostajemy realnie na konto. Dlaczego tak się dzieje i skąd ta różnica?

Brutto - netto, na czym polega różnica

Wartość brutto to pełna kwota, jaką wypracowujemy. Jej wysokość oraz różnice między tym, co dostajemy na rękę różni się w zależności od rodzaju naszej umowy o pracę. Pracodawca, zatrudniając nas, jest bowiem zobowiązany przeznaczać część tej sumy na składki oraz fundusze pracownicze. Każdy przedsiębiorca jest też objęty obowiązkiem podatkowym. Wartość netto jest więc naszym “czystym” zarobkiem, czyli pełnym wynagrodzeniem, pomniejszonym o wszystkie obowiązkowe należności. 

Na co idzie różnica?

Spróbujemy to ustalić na podstawie standardowej umowy o pracę, obejmującej pełny etat. Jeśli podejmujemy zatrudnienie właśnie w ten sposób, dotyczą nas trzy rodzaje składek. Pierwsza to opłaty dla ZUS. W ich skład wchodzi ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe. Dzięki tym opłatom możemy swobodnie korzystać ze służby zdrowia, liczyć na rentę w czasie przewlekłej choroby czy niezdolności do pracy. Składki te przynajmniej w teorii mają zabezpieczyć nam emeryturę. Czyli świadczenie, które dostaniemy po zakończeniu obowiązującego stażu pracy. Kolejna składka, która wchodzi w wartość brutto naszego wynagrodzenia, to opłata przeznaczona na Narodowy Fundusz Zdrowia. Jest to dodatkowe zabezpieczenie finansowe w razie choroby. To nie wszystko. Istnieją również fundusze pozaubezpieczeniowe. Należą do nich Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Pracy. W tym przypadku tylko część należności opłacana jest z należności pracownika. Część z nich przechodzi na pracodawcę. Opłaty te oczywiście mogą się różnić. Nie tylko w przypadku różnych umów. Wpływ na nie ma również konkretny zakład pracy i obowiązujące w nim zasady rozliczenia, na przykład podatkowego. Co warto podkreślić, nie wszystkie z wymienionych składek są obowiązkowe. Na przykład część gwarantowanych świadczeń pracowniczych czy opłaty związane z Funduszem Pracy zależne są często od polityki wewnątrzzakładowej.

Naszą miesięczną opłatę uszczupla też zaliczka na podatek dochodowy. Jej wysokość nie jest stała i zależy od umowy oraz rodzaju wykonywanych obowiązków. Co ważne co roku dostajemy też zwrot podatku. Czyli mimo że koszt miesięczny z tego tytułu może być spory, w skali roku nie jest to duże zobowiązanie.

Jak obliczyć, ile zarobisz?

Ponieważ wymienione świadczenia nie mają stałych wartości, samodzielne obliczenia dochodu “na rękę” może być trudne. Realną pomocą mogą tu być kalkulatory świadczeń lub fachowa pomoc księgowej. Zaznaczyliśmy już, że nawet jeśli pracujemy tę samą liczbę godzin na pełną umowę o pracę, obowiązkowe świadczenia mogą być różne. Zupełnie inne tabele opłat obowiązują też przedsiębiorców. Dlatego przed założeniem firmy, warto zasięgnąć konsultacji księgowej.

Podoba Ci się?

323


Czytaj również: