Nawet najbardziej rozważny kredytobiorca może trafić na nieuczciwą firmę pożyczkową. Co zrobić, gdy uważnie przeczytana umowa okazuje się mało wiążąca? Jeśli tuż po wzięciu lub już w trakcie spłaty pojawiają się zmiany we wcześniejszych ustaleniach, powinna nam się zapalić lampka ostrzegawcza. Sprawdźmy więc, jak rozpoznać oszustów pożyczkowych i gdzie dochodzić swoich praw po kontakcie z nimi.
Rzetelni pożyczkodawcy - jak ich rozpoznać
Uczciwa firma chwilówkowa to przejrzyste zasady pożyczania. Powinniśmy móc je poznać już przy pierwszej wizycie na stronie interesującej nas firmy. Popularne suwaki służą nie tylko do zaznaczenia interesującej nas kwoty i okresu spłaty. Gdy już ustalimy te konkrety, obok powinna pokazać się całkowita wysokość naszego zobowiązania. Należy do nich prowizja dla pożyczkodawcy i wszystkie koszty związane z procesem pożyczania. Jeśli nie są jasno wyszczególnione, powinniśmy zachować ostrożność. Co ważne wszystkie koszty powinny być widoczne jeszcze przed złożeniem wniosku. Ukrywanie ich lub udostępnianie dopiero po wstępnej decyzji kredytowej jest nieuczciwą praktyką. Jeśli myślimy o pożyczce online poza bankiem po raz pierwszy, warto też sprawdzić opinie o interesującej nas firmie w sieci. Internautom nie umknie żadne potknięcie firmy pożyczkowej. Jeśli firma zachowuje się nieuczciwie, na pewno będziemy się mogli o tym dowiedzieć z opinii klientów. Najczęściej zamieszczane są one właśnie w sieci.
Jak się bronić przed oszustwem pożyczkowym?
Co zrobić, gdy już podpisaliśmy umowę, pieniądze trafiły na nasze konto, a ustalone zasady zmieniają się? Jeśli nie wiemy, dlaczego koszty naszej pożyczki rosną, warto najpierw zgłosić się do pożyczkodawcy. Może okazać się, że zmiany, które nas zaskoczyły, były ujęte w umowie. Jeśli jednak dokładnie przeczytaliśmy umowę i termin lub wysokość kwoty do spłaty się nie zadza, nie powinniśmy tak tego zostawiać. Jako konsument jesteśmy chronieni przez prawo, które stoi po naszej stronie w razie jakichkolwiek nieuczciwych praktyk. Co możemy zrobić w takiej sytuacji? Pomóc nam mogą dwie instytucje. Pierwsza z nich do rzecznik praw konsumenta. W razie kłopotów warto nawiązać z nim kontakt i zgłosić nieuczciwą firmę. Procedury w takich przypadkach nie są długie i wymagają od nas tylko przesłania wszystkich dokumentów związanych ze sprawą. Obowiązkiem biura rzecznika jest nie tylko pomóc nam, ale i zgłoszenie oszustów na przykład do KNF czyli Komisji Nadzoru Finansowego. Instytucja ta zajmuje się wszelkimi nieuczciwymi praktykami w branży finansowej. Jej zadaniem jest więc nie tylko pomoc oszukanym pożyczkobiorcom. KNF dysponuje też narzędziami uniemożliwiającymi takim firmom dalsze nieuczciwe praktyki.
Tarata
Michał Wójcik
Najbardziej podoba mi się w Taracie to, jak dostosowuje rekomendacje do moich potrzeb. Wystarczyło, ...
przeczytaj to całkowicieTarata
Kacper Nowak
Korzystanie z Taraty to był prawdziwy relaks. Proces składania wniosku jest szybki i bezproblemowy. ...
przeczytaj to całkowicieTarata
Piotr N
Tarata naprawdę oferuje szeroki wachlarz pożyczek. Od opcji dla osób z dobrą historią kredytową po a...
przeczytaj to całkowicieTarata
Marek Kowalczyk
Miałem kilka pytań podczas procesu i skontaktowałem się z obsługą klienta Taraty. Byli bardzo uprzej...
przeczytaj to całkowicieTarata
Szymon Jabłoński
Tarata jest idealna w sytuacjach awaryjnych. Kiedy potrzebowałem pilnie pieniędzy, znalazłem ofertę,...
przeczytaj to całkowicie