Split payment to system podzielonej płatności, który ma chronić przed oszustwami podatkowymi polegającymi na wyłudzeniach podatku Vat. Współcześnie, gdy coraz więcej konsumentów płaci za zakupy kartą płatniczą, potrzebne są dodatkowe regulacje uszczelniające polski system podatkowy. Przyjrzyjmy się więc rozwiązaniu, które polega na podzielonej płatności. Sprawdźmy, jakie obowiązki nowe rozwiązanie nakłada na firmę i przed czym może ją uchronić.
Najważniejsze informacje dotyczące podzielonej płatności
Jak wspomnieliśmy na wstępie podzielona płatność ma chronić system podatkowy przed wyłudzeniami podatku Vat przy płatnościach drogą elektroniczną. W praktyce rozwiązanie to będzie polegać na podzieleniu takiej płatności na dwa sprawdzone rachunki bankowe przedsiębiorcy. Kwota brutto będzie więc podzielona na dwa strumienie. Pierwszy z nich to kwota netto, czyli należność dla sprzedającego. Będzie ona trafiała na rachunek bankowy przypisany do jego działalności. Na drugie konto będzie trafiał Vat. Nie będzie to oczywiście przypadkowy rachunek bankowy. Konto tylko dla składek Vat będzie zakładane każdemu vatowcowi w jego oddziale banku.
Rachunek Vat - co musi o nim wiedzieć przedsiębiorca?
Przede wszystkim wspomniany wcześniej specjalny rachunek bankowy dla podatku Vat jest obowiązkowy, jeśli właściciel firmy chce korzystać z podzielonej płatności. Jeśli firma ma kilka rachunków rozliczeniowych, do każdego z nich zostanie mu przypisany oddzielny rachunek Vat. Gromadzone na nim środki są oczywiście własnością właściciela firmy. Jednak dostęp do nich jest ograniczony. W praktyce firma nie może swobodnie nimi dysponować, przesuwając na przykład środki z jednego konta na drugie. Co ważne jednak rachunek Vat może być oprocentowany. Środki zgromadzone na nim mogą więc służyć tylko i wyłącznie w celu rozliczenia z fiskusem lub kontrahentami w ramach regulowania podatku Vat.
Podzielona płatność - plusy i minusy
Jak wspomnieliśmy na wstępie, mechanizm podzielonej płatności ma na celu uszczelnienie polskiego systemu podatkowego. Z metody tej można korzystać już od lipca 2018 roku, jednak wciąż jest to dobrowolne. Największym minusem tego rozwiązania jest brak swobody w korzystaniu ze środków na koncie Vat przez jego właściciela. Jak już mówiliśmy, może on regulować nimi zobowiązania podatkowe. Jednak przekazanie choć części środków na prywatne konto właściciela firmy nie jest proste. Aby to zrobić należy złożyć wniosek do naczelnika Urzędu Skarbowego. To on podejmuje decyzję i kontroluje zgodność wypłacanej kwoty z należnościami podatkowymi. Na wypłatę zatwierdzonych środków urząd skarbowy ma aż 60 dni. W tych okolicznościach dla utrzymania płynności finansowej potrzebne mogą się okazać darmowe pożyczki przez internet. Na szczęście przedsiębiorcy z racji stałych dochodów mogą liczyć na wysoką przyznawalność szybkich pożyczek. Takie zobowiązania spłacone na czas nie generują też żadnych kosztów. Wystarczy pamiętać o terminie.
Tarata
Jakub2
Tarata zmieniła moje doświadczenia w poszukiwaniu pożyczek. Uwielbiam to, że nie ma ukrytych kosztów...
przeczytaj to całkowicieTarata
Michał Wójcik
Najbardziej podoba mi się w Taracie to, jak dostosowuje rekomendacje do moich potrzeb. Wystarczyło, ...
przeczytaj to całkowicieTarata
Kacper Nowak
Korzystanie z Taraty to był prawdziwy relaks. Proces składania wniosku jest szybki i bezproblemowy. ...
przeczytaj to całkowicieTarata
Piotr N
Tarata naprawdę oferuje szeroki wachlarz pożyczek. Od opcji dla osób z dobrą historią kredytową po a...
przeczytaj to całkowicieTarata
Marek Kowalczyk
Miałem kilka pytań podczas procesu i skontaktowałem się z obsługą klienta Taraty. Byli bardzo uprzej...
przeczytaj to całkowicie